5.1.10

Satu Sebab Mutlak Kenapa Aku Tak Boleh Jadi Penasihat Berunsurkan Agama Terhadap Aduan Masalah Orang


Kalau kamu seorang yang suka membaca dan mendengar masalah orang yang sering di ajukan di mana-mana portal aduan masalah, kamu tentu biasa mendengar permasalahan sebegini;

KES CONTOH - Aku sudah tidak mencintaimu lagi.

Ustazah,

Saya tidak lagi mencintai suami saya. Melihatnya pun saya tidak berselera. Saya mempunyai seorang teman lelaki yang saya cintai dan ingin saya kahwini. Malangnya dia juga sudah mempunyai isteri dan 3 orang anak. Kami sering bertemu dan melakukan persetubuhan. Perhubungan saya dan teman lelaki saya berlanjutan sehinggan satu tahun tanpa pengetahuan suami saya. Tetapi baru-baru ini, suami saya seakan-akan dapat menghidu perhubungan kami kerana dia telah menyelongkar SMS di dalam handphone saya.

Kami telah bertengkar dan begaduh besar. Untuk pengetahuan puan, suami saya memang seorang yang baik. Selepas meredakan kemarahannya, dia memujuk saya kembali dan menyuruh saya meninggalkan teman lelaki saya serta sedia memaafkan saya. Kerana kebaikan dia, saya menjadi malu dan kini tertekan dengan kehidupan sendiri. Saya ingin memutuskan perhubungan dengan teman lelaki saya. Tetapi saya masih menyayanginya lagi. Dalam masa yang sama, saya mulai rasa sayang dan menghargai suami saya.

Saya telah terlanjur jauh. Adakah saya berdosa, ustazah?


Jawapan Ustazah. OK bayangkan ini jawapan Ustazah Jomblo.

Eh, awak tak berdosa. Buat la lagi.

Sekian.


38 comments :

Sky0ne said...

hahaha....reverse psychology nih...kalo tak paham jugak, taktau la...apekesengal punya soalan...

afiqsiddhartha said...

Yes ustazah perempuanjomblo! jawapan yang kena pada soalan.

Ladynoe™ said...

SKYONE

tu lah kan. Aku pelik kenapa tanya soalan yang dah tahu jawapan.

LeeJoe said...

dia nak dpt kepastian tu.
haha.

fynn jamal said...

HAHAHAHAAHAHA

jas imran said...

haha... mesti minah sengal tu teragak-agak nak buat lagi..

kalau bagi nasihat stended (suruh bertaubat, kembali ke pangkal jalan, etc etc... mesti dia nak buat lagi... kompom!dah ketagih *?&?%%$^ la tu)

hai laaaa...

Ninja Coffee said...

I'm sensing sarcasm over here....

fafarafa said...

wahahahhaha....soklan tahap kena campak ke longkang ehhhh.

aku rasa...dia saje je kot bg soklan tuh. kot² laaa dh ada hukum lain. ekekekek

J u l i a 。.゜✿ said...

ishh dah sah sah berdosa besar.
derhaka dengan suami.
lagi nak tanya soalan last tu.

ustazah yang baca pun mesti
sakit hatiiiiii je.

ustazah jomblo pula memang maintain rock.

take care noe ! =)

ujee said...

aku pun hangin je ngan masalah2 dieorg ni...dah tau dosa lg mau tnye...dan sememangnye aku tau jawapan yg diberi oleh ustazah tu...
ape motif dieorg cite masalah sedangkan dieorg tau ape jawapannye....

Knicher Sc. said...

kalau betul-betul aku rasa maunya dia terjun jambatan pulau pinang.

Dayana said...

hahahaha! lawak gile!

Amy Z! said...

Hahaha.
kdg pikir kenapa dorang sanggup hantar surat kat ustazah/kaunselor dalam ruang tanya pakar dalam suratkhabar/majalah?

tak paham sgt. yg ada otak/akal ni tak guna langsung tu.

Dayu said...

1st kena gelak..
bengongkan..
tapi tu lah, org kan mmg suka tanya jawapan yg mmg dia dah tau jwpan dia
tp mengharapkan jawapan yg dia nak dengar..

*dan macam tak malu bukak pekung sendiri

ateeka amer said...

soalan last memang tak boleh blah. kalau dia tanya, apa patut buat dia, boleh terima jugak la.

patut jugak ladynoe jadik kaunselor. aku suka.

Myth said...

"eh, awak xbdosa pun..dah confirm dapat tiket sehala ke neraka jahannam. Buat la lagi perkara lain2 yang xpatut. Dah xkisah dah..confirm neraka gak"

bangang tul..dah la suami baik, pastu jatuh cinta kat suami orng gak. bukannya bujang lagi.

lepas dah gaduh, baru nak sedar kat suami. tapi tu pun boleh nak terfikir sayang kat keksaih gelap lagi. kalau kes suami tu cam rimau, xda duit, senang citer makruh kalau lelaki tu berkhawin, ada la jugak sense of human untk mengerti tekanan yang di alami.

tapi ni dah macam celaka. bukan patut kna rejam je..mcm2 la hukuman kalau bleh.

suami dia dayus atau baik hati?

aku pilih baik hati.

sebab dah sayang sangat.. aku tau perasaan tu..dah alami walaupun belum kawen

Ladynoe™ said...

MYTH

baik hati kot. Lelaki zaman sekarang ramai yang lebih baik dari perempuan.

=)

emma said...

hahahha...psiko nyer soklan
dah terang jelas nyata x perlu suluh2 lagik da tao jawapannyer..macam2 hal la

siggplus said...

Good 1..mkn dlm tu..tepat kt jantung..heh

Al-Faizal said...

ermmm ape punya sundal la...life mcm ni la penyebab runtuhnya morah dari akar umbi..

mfo said...

sengal punya soalan. takkan begitu rendah IQ dia.

tapi jawapan tu mmg terbaik. Hahaha, nice one!

mukasurat17 said...

hahhahahaha...perfect answer! yeay!

Ayyman Rahim said...

Haha boleh lagi tanya "Adakah saya berdosa, ustazah?". Bongok ko gapo ni. Haha

Weed and Bandages said...

hahahaha.. ok, ini diskusi baguih dok ada.

lily said...

mmg jahil ko nie..hahaha...

Najatun K. Ismail said...

HAHAHAHAHAHAHA!!

buatlah lagi!! nak lagii!
haha peke sengal gila pompuan tu ish2.

irahehe said...

hahaha~
tktik ayh ira pon mcm nie..

teh o beng said...

jawapan yang paling bernas -

ke hadapan saudari berdosa.
persetubuhan merupakan satu permainan yang menyeronokkan.kamu masih tidak terlanjur jauh kerana kamu cuma bersetubuh di Malaysia dan bukan di Uganda.mungkin kamu akan berdosa kalau bersetubuh di Ireland atau di Italy.
sekian.

Marina Ina said...

kak..aku plak kdg2 mcm nak amek je jawatan ustazah tu, atau biar ruangan tu aku yg jawab kak...tkde kias2.. hahaha

fafa said...

aha. nusyuz punya bini.
kahwin sebab nak benda #$^$% tu je ke?

morza said...

nak bagi nasihat berunsur agama macam mana,hang pn tak pakai tudung..opppssss..tutup aurat =)

Myth said...
This comment has been removed by the author.
Myth said...

ladynoe

baik kah aku? entah la...aku tak boleh nak judge diri aku sendiri.

but good guys dont always got what he want..hahaha

Onbalance said...

Ko rang semua tak patut ketawakan pompuan tu. Dia sirius.
Ramai pompuan dalam keadaan dia. Tgk suami pun tak selera.
Ye la dulu fit sekrang boroi.. pompuan ada hak demand the
best performance..hehe

Menyetubuhi isteri itu satu ibadah.
So takkan u all expect dia celibacy. Dia masih muda.

Mungkin dia tidak berdosa. She is
just doing what come naturally to most women.. Tuhan dah jadikan
nafsu perempuan 99 kali nafsu lelaki..so kalau fitrah pompuan mcm tu.. so on balance..
jawapan J. Blo tepat! Tidak berdosa.. mendapat suami yang
baik senang, tapi mendapat a GOOD fucker susah...hehe..ehem..sape dah pernah kahwin tahulah..

Ladynoe™ said...

ONBALANCE

i like your comment. tapi kenapa tidak beridentiti yang boleh dikenali.

Selalu macam ni. tsk.

Myra said...

sekali baca mmg rasa apahal pompuan ni. tapi the fact dia boleh tanya lagi soalan terakhir tu means dia tengah confuse?

mcm confusion yg sincere

dia confuse sebab takde org pernah ajar dia sebab selama ni dia hidup ikut sedap dia je?

i'm pretty sure regardless ada berapa nafsu an individual has it is what you do to manage it that counts. in this case dia tak reti manage la, therefore dia tanya org yg dia rasa boleh tolong

maka tak baik kot condemn melulu. selama dia hidup tu (tak tulis plak brapa umur) kalau betul dia tak pernah dididik, kan sedih kalau suma orang boo dia

serious sgtkah aku? lol

.mek.mizah. said...

tak payah tanye ustazah pon sendiri boleh pikir..

ape la..

haih..

Anonymous said...

kalu dah x suka suami mintak la cerai...leh jadi bini no 2 pakwe 'wannabe' tuh...sundal celaka betol la pompuan sekor nih...elok la tuh karang dua2 kene rejam kalu msia nih pakai hudud ahahaha...