28.4.10

Hakikatnya, aku letih

Celik mata terus ke dapur, prepare sarapan, prepare bekal untuk lunch, mandi, gosok baju, susukan Sabrina, sidai kain, pergi kerja, bekerja, balik rumah, lepas makan, lepas mandi, sambung buat kerja sambilan untuk pendapatan sambilan lagi - dan tidur.

Kalau aku cuti, kitaran pun lebih kurang sama, cuma waktu bekerja di pejabat tu aku ganti dengan jaga Sabrina, memasak, layan kerenah dia dan memasak lagi dan buat kerja freelance lagi dan begitu lah adanya.
Demi sebuah rumah impian. Demi kereta impian. Demi masa depan keluarga. Demi kesenangan anak-anak.

Kalau tanggungjawab tu adalah objek yang boleh disifatkan, aku rasa rupanya mesti lebih besar dari impian itu sendiri. Aku bukan jenis perempuan yang nak bergantung sangat dengan lelaki. Bukan jenis perempuan yang bangga benar kalau semua ditanggung lelaki. Perkahwinan bukan tiket untuk aku goyang kaki dan hayun tetek sambil seronok menyanyi.

Aku memang kena cari duit.

Aku boleh tidur lambat bangun awal. Aku boleh buat kerja non stop. Aku konon multitasking, konon.

Tapi hakikatnya, aku letih.

Sangat sangat.




18 comments :

Z said...

Don't give up, Noe..you're an inspiration.

Sue Anna Joe said...

Letih, tapi mesti berbaloi nanti. Your kids will be grateful. Beruntung budak dapat mak macam Noe.

knv said...

salam. :)

jadi perempuan zaman sekarang memang letih. banyak sangat yang kena imbang dalam satu masa. hidup yang makin komplikated.

but you seemed strong. all the best.

kanip mito san said...

letih skang xpa, jgn letih lain hari dah la

Lea Shmea said...

bak kata my colleague, asalkan jgn letih di mlm jumaat (like???). hehe. u take care ya. :)

Siti Nornadiah said...

think +ve babe..

fynn jamal said...

kita working class chick,
sampai tua macam ni.
dan worth it.

percayalah.

susudalambotol said...

dah tiba masa kita rasa macamana kehidupan mak kita masa kita kecil. masa 24 jam terlalu pendek. kan bagus kalau tak ada waktu tidur? aku pernah fikir mcmtu.

zaidharis said...

jangan la letih sangat,
nanti semua rehat lama2..

:)

tekan ini.

eiyra'z said...

memang itu la hakikat yg kita kena pikul everyday...mmg sgt penat..amat sgt!!!kadang2 suami sendiri pun xphm kenapa kita penat..

mum2h said...

noe...

selama nie baca blog noe diam2 je..
tak kisah kan? :D

memang penat tp anggap apa yg kita buat ni satu ibadah..inysa allah ada ganjaran menanti..

kdg2 akak pun tfikir mcm tu gak..
alhamdulillah survived jugak 7 tahun dgn dua anak tanpa maid...kuatkan semangat ye dik!

Ladynoe™ said...

mum2h = terima kasih. huu~

tembun said...

sabar2 dah tibe masa noe tuk kasik fully komitmen dgn kuarga.
kan?
kadang2 mmg runsing.letih.pun kdg2 gv up.
tapi tak best la kalah dgn cabarn hidup.tul x?


------>nice to know u from hidd

H A N I said...

alahai ciannyer mak sabrina ni.. penat mmg penat, tp slagi muder ni, ader kudrat, time ni la kita perlu brusaha kan? nnti sabrina da besar, dah ader umah n kete impian, raser bbaloi bpenat2 sblm ni =) chaiyok!

Matjoe said...

aku br baca barang baik ko. haha kelakar lerr

isabelle said...

i pun slalu berangan jadi supermom gitu. tapi mlm2 xdan hapa, dah tumbang dulu...hohoho.

p/s: cantiknya gmbr tu..

KayNisa said...

kadang2 waktu dah letih sangat tu akan buat angan-angan bila weekend nak tido sepuas2nya, tapi kalau dah jenis tak reti duduk rilek je mmg akan buat kerja juga bila sampai waktu weekend tu... =p

nuridrin said...

kak noe.
baca entri ni buat saya teringat umi.
maybe saya tak nampak kerja umi mcm mana.
tapi, dari cerita kak noe, saya kira sama jugak susah payahnya.
harap2 sabrina nanti besar, ingat maknya. :)
semoga apa yang kak noe usahakan,
dibalas berganda-ganda.
insyaAllah.