16.7.10

Tips Menghidupkan Keseronokan Bekerja


Bagi yang sudah kematian mood untuk bekerja;

1) Hargai masa lapan jam
Lazimya kita bekerja lapan jam sehari dan seeloknya gunakan masa lapan jam yang diberikan untuk melangsaikan semua tugas kamu. Hargai setiap detik dan jangan gunakannya untuk melakukan aktiviti yang tidak berkaitan dengan kerja seperti bersembang, berbual di telefon , membaca majalah dan sebagainya.

2) Keluar segera
Bila sudah tamat waktu kerja, jangan berlengah-lengah lagi. Pulang segera dan lakukan apa sahaja yang tidak mengingatkan anda kepada kerja. Bila jam sudah menunjukkan tamat waktu bekerja, itu tandanya waktu untuk anda melakukan aktiviti kesukaan anda. Jika malas pulang awal, lakukan aktiviti yang tidak melibatkan anda dengan kerja seperti pergi ke gymnasium yang terdekat.

3) Jangan bawa pulang
Biar banyak mana pun kerja yang bertimbun, seeloknya jangan bawa pulang. Sebaiknya kamu habiskan di pejabat. Jika kena kerja lebih masa, sesekali tidak ada masalahnya. Jika dibawa pulang, boleh mengganggu waktu rehat anda.

4) Lima hari seminggu
Jika kita ditetapkan untuk bekerja lima hari seminggu, maka tetapkan waktu kerja kamu cuma lima hari sahaja. Hujung minggu adalah hari untuk anda berehat dan bergembira bersama rakan dan keluarga.

5) Habiskan cuti
Jangan simpan sahaja cuti tahunan, sebaliknya gunakan cuti untuk anda merehatkan dan menenangkan fikiran. Gunakan peluang untuk mencipta keseronokan. Walaupun tidak pergi bercuti sekurang-kurangnya dapatlah kamu berehat-rehat di rumah, melupakan soal kerja seketika. Gunakan cuti untuk caj semula "bateri" supaya lebih bertenaga dan bersemangat untuk bekerja.

6) Tahu batas
Kamu mesti tahu sejauh mana kemampuan kamu dalam bertugas. Jika rasanya kamu sudah tidak mampu untuk melangsaikan kerja, berhenti seketika. Jangan memaksa diri, sehingga tugasan di pejabat menjejaskan kesihatan minda dan fizikal anda. Jika rasa tidak mampu, mintalah bantuan daripada rakan dan jangan biarkan tekanan di pejabat menyeksakan diri.

7) Jauhi rakan sepejabat pada Hujung Minggu
Jika boleh, elakkan bertemu rakan sepejabat pada hujung minggu. Bertemu rakan sepejabat hanya akan mengingatkan anda pada kerja. Hendak atau tidak topic perbualan pasti berkaitan dengan kerja. Paling tidak tentu kamu atau rakan sepejabat kamu akan meluahkan rasa tidak puas hati dengan rakan sepejabat lain. Seelok-eloknya janganlah bertemu mereka.

---------------------------------------------------

Aku faham kalau kalau ada di tempat kerja kamu, tips ni mungkin tak berapa boleh nak diaplikasikan atas faktor orang atasan yang bersifat kukubesi misalnya. Atua work load yang melampau banyak. Atau apa apa sahajalah alasannya. Tapi aku rasa mungkin boleh dimulakan dengan forward balik tips ni kat bos kamu. Highlight sikit kat perkara nombor (2) dan (5).

Kena maki, aku tak tanggung, OK?


p/s: Jumaat dah!? Holiday mood!





22 comments :

kutak jinggong said...

hi noe,
Tips yg bagus yg ramai org tak sedar. Aku mmg amalkan most of it terutamanya bab cuti and weekends coz tempat keje aku agak flexible.Even aku nampak cam tak sesibuk orang lain (yang asyik pulun OT) tapi keje aku sentiasa siap and dapat pujian dari bos.Minda yg lapang and relax menjadikan kerja lebih produktif... Work smart bebeh...

KayNisa said...

noe, balik rumah kite buat bisnes sdiri pulak... walaupun duduk dengan opismate, kat rumah langsung tak ingat pasal keje. ni nak share pngalaman, sy pernah kerja dengan 5 kampeni bumiputera b4 ni. waktu rehat n cuti selalu kena kacau. sekarang kerja dengan orang cina, waktu kerja adalah waktu kerja, waktu rehat/cuti mmg tak kacau langsung. Enjoy!

Raina Affan said...

aku bila tension boss macam gampang suka push-push, senang je - aku had kan kerja aku setakat mana diorang bayar..ko nak aku kerja lebih, bayar pun mesti setimpal..satu lagi, kawan di opis mesti best..baru pegi keja best..kalau gi opis, ko jadi kera sumbang memang ler hampeh

hentakbelipat said...

selalu rgase holiday hari2 camno?...keje pun nak holiday,holiday pun nk holiday...peh

akugunakanta said...

Letakkan sign 'i love my job' kat workstation. Walaupun stress I LOVE MY JOB (^_^)

Pelatt said...

hari2 hari untuk gua.

Reen said...

tp noe kwn pejabat aku jnis xnk tlg kwn pnye.. kuat cuti ade la..

Anoneemus™ said...

1) Hargai masa lapan jam
Lazimya kita bekerja lapan jam sehari dan seeloknya gunakan masa lapan jam yang diberikan untuk melangsaikan semua tugas kamu. Hargai setiap detik dan jangan gunakannya untuk melakukan aktiviti yang tidak berkaitan dengan kerja seperti bersembang, berbual di telefon , membaca majalah, MENGUPDATE ATAU MEMBACA BLOG dan sebagainya.

alkapon said...

pd aku yg penting biarkan kita ada nilai kat ofis barula konfiden buat benda sesuka hati. yg penting kita ni penting. lebihkan keje jgn lebihkan ckp. n keje dgn jiwa bkn sbb terpaksa

hanys said...

agreed.. tapi kekadang sabtu ahad pun bank ni pulun aku kerja sampai 3 pagi. nasib pulangan bagus.. huhuu.. hari2 di opis, cuba senyum ye. dapat kurangkan stress..

Anna Molly Dean said...

minta izin nak kopipes no7 tu sebab ada bebudak opis ni kate saya anti-sosial hanya sebab tak mahu keluar sama mereka pada hari minggu.

haih. pernah keluar sekali dengan mereka. penat kot dok dengar mereka berpolitik hal pejabat sambil tak habis-habis mengutuk si polan dan si polan.

letih nak layan.

gundam saiz mini said...

uhukk... alaaa... ni rasa nak berenti dari jadik engineer kilang2 nih...

hahaha...

kilang2 kan operates 24/7...huhuhh...

haniazrina83 said...

even makan pun aku makan dgn budak dept lain.

aku elakkan gossip pasal kerja.
aku sembang pasal hal2 lain yg lebih best.

gossip rakan sekerja adalah berisiko tinggi. kadang2 boleh mejatuhkan karier sendiri.

nurul nadea said...

oh..begitu..tapi ade jugak boss akan pandang paiseh kalau ade pekerja on time giler time balik..terutamanya kpd freshie. walaupon balik on-time itu bukan satu kesalahan.


anonymous : x semstinya blogging time keje. bleh taip draft awal2 hape..then terus schedule kan post ke time pejabat. haha..(tidak menyebelahi mana-mana pihak. harap maklum)

fafarafa said...

i love my job. not the bosses. bole??? hahhahahahah

errr...no 3 tu xleh nk apply. kerja shipping ni, cuti/mc pon kena wat keje if kapal jalan. but still...i love my job (^___^)

farhana said...

Tips yg sgt2 bagus..
akan sy aplikasikan sbb dah mula xde mood bekerja wpun br 2 minggu bergelar pekerja hehehehe

@jura said...

tips yg sgt bgus ni..can i copy this to sharing at my blog?please give me feedback at my shoutbox.TQ ^__^

lilttle of me said...

i love my work..tp tension..bru je praktikal dah kna blik lmbt..waaa..hati dah x syokk nk pg keja...amy tips?

faiz said...

hi kak noe,

tips yg bagus. lepas ni untuk sekolah pulak boleh? :)

Daleela said...

Boss aku suka buka website AirAsia, pastu travel agent dan facebook. keje gua delay sebb die. Bile masuk meeting, gua jugak di salahkan sebb time management. WTF kan? xpelah..gua telan dulu sebb gua nak timba pengalaman..

Melayu cepat lupa..

pelangindah said...

Betul tu,jgn hang out dgn kwn krj...tp sy buat sblm ni...terlupa tips ni...
So,mmg sy tensen dgn diaorg...wlupun kitaorg ramai2 msk kt rmh smbl tgok TV,tp mesti diaorg cite psl krj...ngumpat org2 kt tmpt krj...cite psl krj yg kita xpuas ati...psl bos..last2 sy xblh tahan gilerrrrrr dgn diaorg sb asik xpuas ati ja la...so skang,sy ambik tips b'guna ni,sy akn hang out dgn "bkn kwn ofis"..

Cik Erza said...

i like!!gotta share these tips to my colleagues n boss oso!!hoho