10.7.11

Perkara Rawak #034 - Photojurnalism & Street Photography


Aku selalu kagum dengan hasil kerja kebanyakan Jurugambar Jurnalis. Bagi aku mereka ialah jurugambar yang hebat. Dengan suasana yang asing. Subjek yang asing. Tak perlu arahan seni secara lansung. Kebanyakannya spontan dan mengujakan. Tak perlu nak tambah lagi kesan khas di Photoshop secara melampau. Gambar itu sendiri sudah mempunyai kekuatan dan seribu satu macam cerita serta ulasan.

Teringin betul nak ada lensa Nikon 70-200 f2.8.

Dengan adanya lensa yang berupaya memfokuskan foto dari jauh, maka banyaklah aksi-aksi yang menarik yang dapat rakamkan. Skima sungguh ayat aku. Ok abaikan. 


 Nak layan gambar lagi di sini.


Cuma aku pelik akak-akak purdah kat atas ni gagah betul untuk turut serta perarakan Bersih semalam. Mungkin satu hari apabila sudah beranak satu baru dia sedar betapa nikmatnya duduk di rumah berguling dengan anak atas katil pada hujung minggu. Semangat serikandi sungguh.




10 comments :

weed something out said...

setiap orang ada agenda sendiri untuk turun padang.

dan setiap orang ada rasa nikmat masing-masing yang tersendiri.

:)

tapi aku salute tudung-tudung labuh plain color ini, memang berani.

Ladynoe™ said...

heheh ngusik ja..takdak pro and anti lansung kat depa.

Lady RaRa said...

aku pun join BERSIH gak semalam

'bersih'kan berak baby aku..

kahkahkah!

:P

Yayott. said...

Cun header baru kak :D

yunZ said...

omg..i like photography

Qaseh said...

betul...dlm gambar dah menceritakn segalanya2

Mejuez said...

sekor2 datang pergi join parti bersih ni di sebabkan sogokkan duit je.. :D

ada betul tak??

weed something out said...

Noe - ambik gambaq nampak gigi pakai tudung, kasi selingkup sabrina dengan tudung sekali tengok.

pakkordi said...

Setahu saya, gambar yang diambil untuk dimasukkan kedalam suratkhabar tidak boleh di photoshop kan. Gambar itu tidak kosher.

Jadi, photojournalist memang power. Jedi. Maaf, bukan jedi lagi tapi harus Master Jedi dalam fotografi.

18-200 VR II dah ler dik.

Ahmad Nizamuddin Abdullah said...

salute to those people at the rally