13.11.14

Bagaimanakah caranya untuk menjadi gembira?

Ada dua ekor kucing yang tinggal di pinggiran jalan di sebuah kota. Seekor kucing tua. Seekor kucing muda. Pada suatu petang, sedang berehat-rehat, kucing tua itu tadi terlihat kucing muda terpusing-pusing dalam cuba mengejar dan menangkap ekor sendiri. Kucing tua tu pun pelik lalu bertanya

“Nak, apakejadahnya kau buat tangkap ekor sendiri tu?”

Kucing Muda itu menjawab “Saya baru balik dari kursus yang membincangkan tentang falsafah kucing peringkat antarabangsa. Pensyarah kat situ bagitau bahawa perkara yang paling utama dalam kehidupan seekor kucing adalah kegembiraan; dan kegembiraan itu terletak pada ekor kita. Sebab tu saya cuba tangkap ekor saya ni. Kalau dah dapat nanti bermakna saya akan dapat kegembiraan yang berkekalan,” 

“Nak, mungkin aku tak setuah kau yang dapat pergi kursus dan belajar tentang falsafah hebat macam tu; tapi sepanjang hidup aku, aku juga sedar bahawa; betul lah yang kegembiraan kita terletak pada ekor kita ni. Cuma aku tak kejar macam kau. Sebab aku tau, semakin aku kejar ekor aku ni, ia semakin lari dari aku. Tapi kalau aku hanya berjalan dan berhidup seperti seharusnya, ekor ni pun sentiasa je ikut aku tanpa disuruh pun,”  Sambil tergelak kecil, Si Kucing Tua menjawab steady.

Kucing Muda itu terdiam sejenak. Lalu dia beredar perlahan, pura-pura macam tak pernah buat benda kelakar lalu tunduk memerhati di celahan lubang kot ada bebayang tikus untuk dijadikan lauk makan tengahari. Sambil si Kucing Tua yang dah banyak pengalaman hidupnya yang boleh agak apa Kucing Muda tu nak buat seraya berkata;

"Tangkap lebih sikit. Boleh buat satey"






Aku terjemah cerita kat atas ni dari buku, Your Erroneous Zones, 1976 - Wayne Dyer. Kecuali dari perenggan ke-5







6 comments :

kerusiburok said...

cam deep ja nim. tapi betol. kita duk sibuk cari kebahagiaan. padahal ada je depan mata. x hargai apa yang ada :'(

zella y said...

nape lah sejak dua menjak ni kebahgiaan tu cam xde je..mane ntah dia pegi...

nana aziz said...

setuju..kebahagiaan x perlu kejar..akan dtg sndirinya nanti..tq kak noe..suke sangat cter kucing ni..

mummy_icha said...

patutlah ada perkataan "berhidup" :)) nice

Salhah Suhot said...

Minta izin copy cerita ni ya. Sy bg backlink. Tq

sweet_saya said...

nak tau bila ko dah bahagia ke x kan??? bila ko bace novel sedih.. ko x boleh feeling or nangis.. sbb kehidupan ko n novel tu tak sama sampai ko x boleh rasa...