20.4.15

Pada suatu masa sampai pada point aku rasa tak sedap hati

Aku dah lama tak ada Facebook. Start delete sejak tahun 2012 (kalau tak silap); pada hari itu aku rasa tak ada kepentingan langsung Facebook dalam hidup aku. Selain status merapu orang dan aku pun terikut merapu. Lepas tu status yang bunyi macam Islamik tapi sebenarnya menyindir; jadi aku tutup je lah portal tu. Orang berat nak delete facebook sebab katanya menghubungkan kawan-kawan lama. Tapi bagi aku kalau setakat berhubung kat alam siber dan masing masing terikat dengan cerita lama, tak payahlah aku nak peduli sangat. Manusia berubah. Berevolusi. Samalah aku pun.

Baru-baru ni suami aku buat facebook untuk kami berdua (cewah muntah togey sekarang) dia beriya suruh aku log in. Aku buat keras masih taknak menjebakkan diri. Tadi dia screen cap separuh status Dr. Maza sebab dia tahu aku ni fan ustat tu. Tapi aku masih tenang tak log in jugak. Mungkin dia akan plan strategi lain supaya akhirnya aku log in.

Aku dah deactivate twitter.

Aku dah start rasa tak ada hati dengan Twitter sebenarnya dah lama. Tapi sebenarnya aku banyak tergelak terhibur dengan Twitter sebab tu susah sikit nak tinggal. Sebelum ni banyak kali aku cuba jauhkan diri dari Twitter. Sebab aku rasa Twitter ni buat aku addict semacam. Nak lari dari FB, aku jadi tahi Twitter. Sampai satu tahap lepas aku solat pun aku capai handphone scroll timeline Twitter. Patut zikir ke mengaji ke apa patut.

Tapi jujurnya Twitter ni okay la. Medium yang ringan dan kau boleh baca pemikiran orang yang dasarnya in real life seorang pendiam, tapi bising petah kat twitter. Kadang-kadang sampai tersalah judge seseorang yang terlebih tweet. Jadi menyampah dan lepas tu kena bash secara berjemaah. Lepas tu gigih tweet menerangakan sebenarnya in real life kita lain dari yang dalam twitter. Lama-lama aku rasa tak sedap hati, aku takut aku tenggelam lebih dalam lagi.

So sebelum jadi diri yang aku sendiri tak mahu, aku deactivate Twitter. Takut tak boleh kawal diri.

Aku dah delete banyak entri lama aku dalam blog ni.

Delete. Bukan save draft. Aku delete sambil pejam mata tanda aku taknak jenguk dan tahu apa yang aku pernah cakap dulu-dulu. Walau aku cukup sedar ada ayat yang mungkin buat orang teringat-ingat, tapi aku memang taknak peduli dah semua tu. Dari post yang seribu lebih kini ada dalam 600 lebih sahaja.

Aku tak pernah bajet pun blog ni nak ada ramai sudi baca sebab masa aku start blogging tahun 2006 dulu aku mengarut sorang-sorang je. Mungkin aku lambat rasa macam ni. Pada suatu masa sampai pada point aku rasa tak sedap hati dengan hal duniawi, aku rasa nak tutup semua dan kecilkan circle, seminima yang boleh.

Aku iri dengan kehidupan sesetengah orang yang masih konservatif tapi nampak tenang dan bebas dari masalah yang tak penting. Macam mak aku. Atau macam orang yang takda akaun media sosial langsung. Media sosial ni, dah jadi macam medium untuk kau melarikan diri dari masalah hidup kau seharian dan aku rasa ianya bukan sesuatu yang baik. Masalah untuk diselesaikan. Melarikan diri darinya hanya akan menambah tekanan perasaan.

Okay bye.



P/s: Masih ada Blog dan Instagram. Kadang kadang melayan di ask.fm





21 comments :

NURUL JAMIAN said...

kita tetap kawan kan Noe walaupun ko dah tutup facebook dan twitter

Ladynoe™ Mohamed said...

yang berkawan tetap berkawan Nurul. hihihih 😃

Aziey said...

Re : Pada suatu masa sampai pada point aku rasa tak sedap hati
http://dzeaziey.blogspot.com/

=)

Irfa said...

pnh jugak rasa nak delete semua media social.
fb. blog, bla bla bla
harap sempat delete sebelum hembus nafas akhir

Jes_Oren said...

slalunya aku post 2, 3 ari..pastu rasa mcm segannya post mcm ni, pastu delete..huhu..

fb kita, IG kita, its ok to dcide watever kita nak buat.

suka baca tulisan noe, direct dari hati.teruskan menulis k.

Salhah Suhot said...

Sy harap lady noe x tutup blog ni. Sbb banyak entri menarik. :)

dhaya said...

alamak.. saya juga hantu twitter. :D

CAHAYA MATA said...

Pokchik a.k.a my hubby memang tak ada FB, IG, Twitter, Blog dan segala.. hahahaha.. sebab tu panggil dia Pokchik.. tak muda langsung sebab takde satu pun akaun media sosial yang famos-amos... :p

Memang life Pochik tenang..aman damai tanpa FB dan IG... hahahahaa.. kadang2 jealous la jg.. walaupun dia sedikit di bawah tempurung, tapi yang penting dia happy and bahagia cara mcm tu...kan... :)

Baru2 ni belikan di smartphone.. and paksa dia belajar main whatsapp sebab officemate dia selalu komplen susah nak berhubung bila dia sorang je dlm opis takde whatsapp...

Sekarang.....bila tgk dia berkepit je dgn hp sebab layan WA..mula la rasa menyesal paksa dia guna WA... hahahahahaa....!! nasib tak paksa dia buka FB, IG, segala... :)

*ehh..panjang plak komen.. btw, selamat pengantin baru Noe..(baru lagi kan.. hikk hikk hikk...) please jgn stop blogging...*



.

azzamoro said...

alaaaaaaaaaaaaaaa noe dah takde twitter. kite seminggu ke dua minggu skali mesti nak stalk twiiter noe huhu - azzamoro

mama maman aka yana said...

kita bukan hantu twitter tp pernah follow noe.. hihi.. kat blog pulak ari2 berharap if noe update blog.. seronoknya la.. addicted to reading your blog.. hihi


me as silent reader n silent follower

Cik Azz said...

Jangan la tutup blog.. Akak suka baca pengalaman Noe.. Banyak yang boleh diambil iktibar..

Akak pulak dah lama delete akaun Twitter.. Sekarang ni cuma ada fb dan blog je.. IG ke, WhatsApp ke, semua tu takde.. Adik beradik bising suruh buat wasap tapi akak tak minat.. Belum berminat lagi kot..

Akakpun banyak jugak tarik balik post kat entry tapi akak tak delete.. Simpan je dalam draft.. Jika rindu, baca la balik sorang2.. hehe..

Syasya said...

Saya budak baru belajar, jemput la bertandang.

edy iceland said...

I FOUND A CoC GAME GEMS GIVEAWAY FOR ALL CLANS! http://clanshelper.com/ - you receive free C-o-C gems instantly! Everybody uses this now! (mTS6Kq3GA5)

akuterpaksa said...

Aku start baca blog ngko ni since 2007. Then datang zaman vlog. Sikit pun aku tak sentuh dah semua blog yang aku follow.

Budak baru nak up kata kan. kena lah kejar trend dan up to date. Malu kalau kawan tengok aku masih baca blog. Macam masih dekat zaman jahiliyah.

Entah kenapa aku gatal tangan mahu klik blog ngko hari ni.

Jujur nya, aku masih terhibur.

Madu Warna Biru said...

patutla dah lama tak nampak noe.. selalu amik tau pasal noe kat twitter nampak nye kene selalu baca blog noe pulak.. :) semoga bahagia noe in shaa Allah amiinn

mummy_icha said...

hai noe. i pun suka bc apa yg noe tulis sbb pengalaman hidup x sama. Mcm FB, i cuma jdkannya sampingan bila bosan tahap tak boleh tolong, especially ketika menunggu, plus blh tahu perkembgn terkini (especially gosip) sbb i x de kesempatan nak bc paper/malas sebenarnya, dan x tgk berita tv. i rapat dgn IG sbb dr situ i kerap shopping brg yg x jual kat luar atau maybe ada tp i x jmpa. Setiap benda tu pasti ada kebaikan & keburukannya. Hanya terpulang pd kita yg nk gunakannya mcm mana.

yoga maulana said...

Berbagi Bahagia Bersama TabloidNova.com sebuah inspirasi kebahagiaan yang tertuang dalam sebuah tulisan kontes seo Tabloid Nova.
http://ogep.my.id/artikel/tabloid-wanita/berbagi-bahagia-bersama-tabloidnova-com.html

Fara said...

saya pon dh delete twitter sampai noe kawen pon tatau cghita..fb pernah deactivate.. tapi active balik.. blog.. mmg ade je sbb apdet pon bulan mengambang jek.. haha.. noe jgn delete blog please.. nanti dlm keadaan bosan mcm ni takde sumber bacaan.. huhu..

aku la... said...

tahniah, dapat jodoh lagi.moga duka berlalu dan bahagia bersambung

IBU PUSPITA said...


Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

ica anjasari bogor said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259